Amortyzacja części w ubezpieczeniu AC – jak działa?

Ubezpieczenia autocasco mają wiele różnych wariantów, a większość z nich dotyka amortyzacja części. Jak działa ten proces w przypadku AC, jak go ograniczyć i na co uważać kupując odpowiednią składkę? Podpowiadamy!

Amortyzacja części AC to w większości naturalne zjawisko. Związane jest z ochroną ubezpieczyciela, który chce zabezpieczyć się przed wymuszeniem odszkodowań. Na czym polega tego typu działanie? Czy jest związane z każdą polisą czy jednak użytkownik może uniknąć takiej amortyzacji? Jeżeli tak, to ile to kosztuje? Zobacz odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania kierowców!

Jak działa amortyzacja części?

Cały proces jest dość prosty. Ubezpieczyciel potrąca z wysokości określonej w polisie konkretny procent co roku użytkowania pojazdu. Oznacza to, że np. samochód, który ma 5 lat ma amortyzację na poziomie przykładowym 50 procent. Niektórzy ubezpieczyciele potrącają więcej, inni mniej – zwykle robią to wszyscy.

Dlaczego tak się dzieje? Otóż towarzystwo ubezpieczeniowe zakłada, że wraz ze spadkiem wartości pojazdu spada również kwota jaką musimy zapłacić za części. Jeżeli więc uderzymy pojazdem nowym, to koszt naprawy będzie wyższy niż w przypadku auta 5-letniego. Tak działa w większości ubezpieczenie AC – amortyzacja części wynika z faktu, że niektórzy po latach ubezpieczenia mogą wymusić odszkodowanie i to jeszcze chęć naprawy na podstawie kwot, które zawarte były jako nowe pojazdy.

Czy amortyzacja części AC następuje zawsze?

Są jednak rozwiązania, które ograniczają lub całkowicie blokują amortyzację części z ubezpieczenia AC. Jakie to przypadki? Między innymi jeżeli osoba ubezpieczająca zgadza się dobrowolnie na opłacanie wyższych składek, to ubezpieczyciel może ofertować składki bez amortyzacji części. Dla kogo dobra jest ta opcja? Najlepiej dla użytkowników aut, których części raczej nie są tańsze (a nawet niekiedy droższe) ze względu na rzadkość pojazdu i brak ich na rynku.

Pamiętajmy jednak, że zablokowanie amortyzacji części wiąże się ze składką wyższą niekiedy o 50 procent względem standardowej kwoty. Dla wielu osób to nawet 1000 złotych więcej wydane na autocasco w skali roku!

Czy amortyzacja dotyczy wszystkich części?

Amortyzacja kojarzy się najczęściej wyłącznie z częściami mechanicznymi. Jednak dotyczy również części wyposażenia wnętrza, części blacharskich oraz technicznych. Praktycznie każdy element wykonania pojazdu wiąże się z obniżeniem składki o amortyzację części.

Należy więc odpowiedzieć sobie jak drogie są elementy w naszym pojeździe i w jakim tempie obniża się ich wartość. Wynik trzeba porównać z określoną przez ubezpieczyciela wysokością składki. Jeżeli okaże się, że amortyzacja części nie wpłynie znacznie na wartość elementów do naprawy – lepiej jej nie omijać. W przypadku gdy posiadamy drogi pojazd, najlepiej amortyzację części zablokować, by w przypadku ewentualnego zdarzenia drogowego nie dokładać do koniecznej naprawy – a zdarza się tak nawet przy bardzo dobrych polisach ubezpieczeniowych.